OM FÄRGBLINDHET - EN INTRODUKTION
Ett färgseende som avviker från det normala är förhållandevis vanligt bland män. Man kan räkna med att en på tolv har ett ärftligt betingat anomalt färgseende. Populärt brukar det kallas "färgblindhet", vilket är en benämning som kan leda till missförstånd, ty någon blindhet för färg, i bokstavlig mening, är det inte frågan om. Total oförmåga att uppfatta färger, s.k. akromatopsi, är ytterst ovanligt och sammanhänger med skador på hjärnan. De flesta av oss – faktiskt även bland dem som själva har anomalt färgseende – brukar ha ganska oklara föreställningar om vad avvikelsen egentligen innebär. Hur skiljer sig de färganomalas synintryck och upplevelser av färger från de normalseendes? Det är den fråga som tas upp i den här lilla skriften, vilken bygger på intervjuer med några personer, som har avvikande färgseende, samt på en genomgång av litteratur där kliniska erfarenheter och forskning på området dokumenterats. Beteckningen färgblindhet kan, som sagt, göra intryck av att det rör sig om ett värre handikapp än vad som vanligtvis är fallet. Man kallar ju inte en närsynt person för "blind", bara för att han inte kan se bokstäver skarpt på avstånd och av det skälet stundom förbiser eller läser fel på skyltar. Den färgblindes handikapp är likartat. Han har en påvisbart nedsatt förmåga att urskilja vissa optiska stimuli, vilket gör att han i vissa situationer misstar sig när det gäller att känna igen och identifiera färgmaterial eller uppfatta färgsignaler, tecken och mönster. Han kan i brådskan, vid dålig belysning, råka sätta på sig en brun och en grön strumpa. Lingonplockning är en aktivitet som brukar vara föga givande för den som har en utpräglad anomali. När andra ser tuvor och stubbar på kalhygget lysa röda av lingon, ser han inget särskilt. Nåja, den som är närsynt kan ha samma problem vid svamp- och bärplockning. Men han kan avhjälpa sin defekt med hjälp av glasögon. Någon motsvarande möjlighet finns inte för den färganomale, även om färgade glasögon kan vara till hjälp vid vissa synuppgifter. Förutom de ärftliga formerna av anomalt färgseende, som huvudsakligen påträffas hos män, förekommer det förvärvad anomali, som vi alla kan drabbas av genom sjukdom, olyckshändelse eller förgiftning. Tillfälliga, eller bestående, skador på färgseendet är långt ifrån ovanligt. För övrigt är även det vi kallar "normalt" färgseende individuellt varierande. Det finns omständigheter under vilka vi alla är "färgblinda". Jag skall längre fram återkomma till detta. Men låt mig börja med att beskriva de sedvanliga formerna av nedärvd anomali – hur de yttrar sig, hur de påvisas, hur vanligt förekommande de är och vad de spelar för roll i praktiken.
LITE HISTORIKÄven om det redan i litteraturen från 1600-talet finns vissa antydningar om personer med ett egenartat färgseende, så är den äldsta kända beskrivningen av färganomali från slutet av sjuttonhundratalet. (Om man får tro de källor jag stöder mig på vid denna historiska återblick, nämligen Fletcher och Voke (1985) samt Tom Piantanida (1991).) En viss J G Huddart publicerade 1777, i Philosophical Transactions of the Royal Society, "An account of persons who could not distinguish colours". Rapporten avsåg en skomakare, vid namn Harris, som sagt sig "ha orsak att förmoda att andra personer såg något hos föremålen som han inte själv kunde se; att deras språk tillförlitligt och precist tycktes ange kvaliteter som han bara med tveksamhet, och ofta felaktigt, kunde gissa sig till". När Huddart undersökte saken, med hjälp av färgade band, befanns det att ljusgrönt av Harris betecknades som gult, blekt rött kallades blått, och orange grönt. Harris hade två bröder med samma säregna färgseende och dessutom en syster och tre bröder med normalt färgseende. En mer ingående studie gjordes av den engelske kemisten John Dalton, och publicerades 1798 i Memoirs of the literary and philosophical Society of Manchester, under titeln "Extraordinary facts relating to the vision of colours". Dalton beskriver där sin egen nedärvda anomali ifråga om röd-grön-seendet. Han hade upptäckt defekten i samband med sitt intresse för botanik, då han nämligen tyckte att sedvanliga färgbenämningar på vissa blommor var helt "injudicious", dvs omdömeslösa, ovärdiga en vetenskaplig framställning. Man använde ord som "blue, purple, pink, crimson", när det gällde färger som mycket väl allihop kunde kallas "blue". Vid närmare undersökning kunde emellertid Dalton konstatera att felet snarare låg hos honom själv. Han fann att solljusets spektrum för honom bara framstod i nyanser av blått och gult. Han skriver "that part of the image which others call red, appears to me little more than a shade, or defect of light." Han förväxlade ofta röda och gröna objekt. Det gröna ylletyget som används på spelbord var för honom mörkt brun-rött, ungefär samma färg som nyplöjd röd jord. Han fann det särskilt förvånande, att de rosa blommorna på Geranium zonale – vilka för honom i dagsljus såg himmelsblå ut – i eldsljus var en aning rödaktigt gula. Ett uppenbart brott mot föremålens sedvanliga färgkonstans. Dalton gjorde en undersökning av andra personers färgseende och fann ytterligare några fall, liknande hans eget. Redogörelsen väckte stort intresse och ledde till att flera undersökningar publicerades rörande detta fenomen, som kom att kallas "daltonism". Sedermera diskuterade John Dalton med fysikern John Herschel hur man skulle förstå defekten: om det var en blindhet för vissa slag av ljusstrålning eller om det bara var ett annorlunda sätt att se. Herschel svarade att det nog var både-och; normalt seende kunde beskrivas i termer av tre primära förnimmelser, ett seende av Daltons typ i termer av två. Det var en hypotes baserad på den s.k. tre-receptor-teorin för färgseendet, en teori, för vilken man från mitten av artonhundratalet fann allt fler experimentella belägg. Fysikern David Brewster framförde åsikten, att det var opassande att en så prominent kemist och vetenskapsman som Dalton skulle gå till historien genom att få en defekt uppkallad efter sig. Han föreslog i stället benämningen "colour blindness", eftersom defekten yttrar sig i en oförmåga att se vissa färger. Det var dock onödig omtanke om Dalton, som lär ha varit stolt över sin upptäckt och fann beteckningen "daltonism" rätt fyndig (enl. Bradley 1986). Efter hans död i juli 1844 undersöktes hans ögon, enligt hans egen önskan, utan att man fann någon förklaring till hans säregna färgseende. (Tack vare att fragment av ögonen bevarats intill denna dag, har molekylärgenetiker kunnat fastställa att han troligtvis var en s.k. deuteranop.) Som jag redan inledningsvis påpekade, är benämningen "färgblindhet" vilseledande, och strängt taget inte ens teoretiskt helt adekvat. Att tala om "defekt färgseende" (av lat. deficere = fattas) är i så fall mer träffande. Jag har emellertid valt att använda termen "anomalt färgseende" (och att tala om "färganomali"; personer med färganomali kallar jag "anomaler"), eftersom det i praktiken helt enkelt handlar om ett färgseende som avviker från det normala. (gr. anomalos, av an- och homalos = jämn; det "ojämna", det som avviker från vad som är regel.) När det gäller den vanliga formen av nedärvd röd-grön-defekt rör det sig onekligen om en nedsatt förmåga till färgdiskrimination och färgidentifikation, jämfört med den förmåga de flesta andra har, och så till vida är uttrycket "defekt färgseende" på sin plats. Men jag har för avsikt att inte bara uppehålla mig vid färgseendet som prestation – eller i samband med prestationskrav – utan även som subjektiv förnimmelse och upplevelse. Dessutom tänker jag beröra även andra slag av avvikande färgseende, som mer har karaktären av individuella variationer. Jag kommer att påpeka att även det normala färgseendet har sina begränsningar, sin nyckfullhet och otillförlitlighet -- samtidigt som jag på intet sätt vill förneka att färgseendet är en underbar och på det hela taget gåtfull egenskap vi människor begåvats med.
GOETHE´S UNDERSÖKNINGTill de tidiga undersökningarna av anomalt färgseende hör de som J.W.Goethe, den tyske skalden och mångsysslaren, gjorde i samband med sitt mångåriga arbete inom färgläran. Eftersom materialet är föga känt – det har publicerats först i modern tid, i den s.k. Leopoldinerutgåvan av Goethes vetenskapliga skrifter – tar jag tillfället i akt att i korthet redogöra för hans iakttagelser. Försökspersonen var en ung man vid namn Gildemeister, som Goethe träffade första gången i november 1798 och sedan vid ytterligare tre tillfällen i februari 1799. Vederbörande hade god synskärpa, både på långt och nära håll. Han var mycket uppmärksam på ljushetsrelationer. De ljusgrå nyanserna i en gråskala kallade han vackert ljusblå, medan de mörka stegen, inklusive det svarta, betecknades som bruna. Gult var för honom gult. Blå färger, mörka såväl som ljusa, angav han som blå. Zinnober förklarade han vara en typiskt röd kulör. På frågan, om han inte såg något gult hos den, svarade Gildemeister dock att, jo visst, ty gult ligger ju till grund för allt rött (vilket var en anmärkningsvärd kommentar, påpekar Goethe). Vidare kallade han rosa för blått, men tyckte sig även se något rött däri, och betecknade det som en övergångskulör mellan zinnober och blått. Så långt verkade det tämligen normalt. Överraskningen kom emellertid när det visade sig att han kallade gröna färgprover för gulröda och tycktes helt oförmögen att se grönt. Visserligen kallade han faktiskt orange i första vändan för "grönt" – eftersom det var den färg som träden hade för honom, sade han – men betecknade senare ett orange prov som "gulrött". Goethe konstaterar, att de som uppvisar denna avvikelse från det vanliga sättet att se färger, tycks se gult, rödgult och gulrött, som vi andra. "Vid gulrött säger de, att de ser det gula liksom sväva ovanför det röda, liksom laserat". Karmin, som torkat i en vit porslinsskål kallar de rött; men nu, säger Goethe, inträder en påfallande skillnad. Stryker man med en fuktad pensel det karminröda lätt över den vita skålen, så vill de likna den klara färg som uppstår, vid himlens färg, och kalla den blå. Visar man därbredvid en ros, får även den heta blå. De tycks genomgående förväxla rosenfärg, blått och violett. "Bara genom små schatteringar i klarhet, dunkel, livlighet, färgsvaghet, tycks för dem dessa färger skilja sig från varandra." Metodiskt höll sig Goethe till principen att aldrig rätta sin försökspersons utsagor, bara notera dem. Hans försiktiga slutsats, efter det första mötet med Gildemeister, är att den kromatiska verkan, som det optiska sammanhanget har på denne, förefaller att vara starkare än på andra. Minsta skuggning framlockar ett kulörintryck i hans "lätt berörbara öga". När de sedan träffades i februari gjorde han en mera systematisk genomgång av färgkretsens olika kulörer, i en rad försök. Konstaterade bl.a. att rent blått, violett och en viss rosa nyans var helt lika för den färganomale. Om Goethe på en gul yta strök berlinerblått, så att den blev papegojgrön, kallade Gildemeister den fortfarande för gul, bara mörkare, åt det gulröda hållet. Goethe lät därefter sin försöksperson göra försök med efterbilder och simultankontrast, utan att det riktigt ville lyckas. Till sist studerades idealfärger, vilka enklast framställs med hjälp av ett glasprisma. Försökspersonen fick genom ett prisma betrakta en liten svart remsa på vit botten. Den såg då enligt honom brun ut och på sidorna hade den färgbårder i gult respektive blått. Men något violett såg han icke på den blå sidan, inte heller något rött på den gula sidan, så som normalseende gör. Han såg visserligen att det gula för- mörkades mot övergången till det bruna, men ville inte gå med på att det innebar någon som helst rödhet. (I strid mot att han faktiskt, ifråga om pigmentfärger, ansåg sig se gulrött och rött; exempelvis när han betraktade zinnober, konstaterar Goethe.) En smal svart remsa på vit botten ser för den normalseende ut som ett litet spektrum i gult, rosa och turkosblått. Gildemeister beskrev det som gult, ljusblått, mörkblått. En skugga såg han som rent grå, men ett med grått bestruket papper ansåg han vara ljusblått! På frågan, vilken färg han tyckte var angenämast, vilken färg han exempelvis skulle välja för att tapetsera sitt rum, svarade han: en ljus blå. Jag har redovisat Goethes anteckningar utförligt, för att de är typiska för de erfarenheter man gör, när man intervjuar en person med den vanliga formen av anomalt färgseende. I mångt och mycket tycker man sig vara överens, men så kommer plötsligt en iakttagelse, som verkar helt paradoxal, och får en att inse att den anomales upplevelse av färger är mer egenartade än han i första vändan velat erkänna. Kan den normalseende alls göra sig någon föreställning om hur den anomale upplever sin omvärld, vad gäller färgerna? Det kan man fråga sig. Jag har för avsikt att återkomma till detta knepiga problem. Systematiska undersökningar under noggrannt kontrollerade försöksbetingelser har i varje fall, under de tvåhundra år som gått sedan Dalton och Goethe gjorde sina iakttagelser, försett oss med en myckenhet av fakta rörande det anomala färgseendet, och en teori om dess fysiologiska orsaker. Så om inte annat kan vi inringa frågeställningen och precisera den.
MÅNGA GRADER AV ANOMALIDe vanligt förekommande typerna av anomalt färgseende går i arv från morfar till dottersöner. En kvinna kan vara bärare av ett anlag till anomalt färgseende, utan att det märks på hennes eget seende. Det beror på att anlaget finns på X-kromosomen. Kvinnor har två X-kromosomer och om anlaget på den ena är normalt, dominerar det. Anomalt färgseende får en kvinna bara om båda X-kromosomerna bär gener härför. Av detta skäl påträffar man endast c:a 1/2 % färganomaler bland kvinnor. Manliga individer har däremot bara en X-kromosom. En man ärver endera av sin moders båda; bär den ett anlag för anomalt färgseende, så blir han anomal. I Europa och bland de vita i Nordamerika och Australien är så mycket som 8% av männen anomaler. Balnd eskimåer, amerikanska indianer och vissa ökennomader är det endast omkring 2%. Bland asiatiska folk är frekvensen 4 á 5 %. Oftalmologerna särskiljer vid diagnos sex huvudkategorier av ärftligt defekt färgseende. Det är en uppdelning som bygger på tre-receptor-teorin för färgseendet. Den normalseendes förmåga att se färger baseras på att hon har tre slags ljuskänsliga receptorer i näthinnan. Det anomala färgseendet sammanhänger med att en av dessa receptortyper har en spektral ljuskänslighet som avviker från det normala, eller i värsta fall saknas helt. (I det senare fallet talar man om "dikromasi", till skillnad från normalfallet, trikromasi".) Det anomala färgseendet kan vara mer eller mindre utpräglat. Vanligtvis är avvikelsen från det normala ganska ringa och märks bara i enstaka situationer. "Det enda tillfälle, då jag haft någon svårighet med färger, var när jag testades i det militära", framhöll en försöksperson. Problemet är att man inte själv är medveten om, när man misstagit sig på en färg. (Det är man f.ö. inte som normalseende heller!) Därför har man känslan av att i allmänhet se rätt. Det är bara när man råkar i dispyt med någon annan om färgen hos ett visst föremål, som båda sett, som problemet kan uppdagas. "Någon av oss måste minnas fel, eller så har vi faktiskt olika färgseende". Även den som bara är lindrigt anomal har en tendens att inte lägga märke till, eller feluppfatta, färgade ljussignaler på avstånd, exempelvis fyrar och lanternor till sjöss. I situationer där snabb och korrekt uppfattning krävs, kan detta vara ett definitivt handikapp, och det är av det skälet viktigt att även den som har en lindrig form av färganomali är medveten om sin defekt. Vid mer utpräglad anomali – det gäller i vår kultur omkring 2% av alla män, vilket, trots allt, är rätt många – kan man knappast undgå att vara medveten om sitt handikapp, eftersom man gjort påfallande misstag, när det gäller färgval, eller att använda färgen som kännetecken på föremål. Misstag, som personer i ens omgivning undrat över. Hur man i praktiska livets situationer handskas med sin anomali och vad man finner på för strategier för att kompensera den är i högsta grad individuellt varierande, eftersom många andra personlighetsdrag därvid spelar roll. Forskaren R W Pickford konstaterar, utifrån sin mycket omfattande kliniska erfarenhet: "Om vi lyckades hitta två färgblinda som hade exakt samma grad och samma art av defekt, fastställt med exakta testmetoder – vilket är föga troligt – så skulle vi likväl finna, att deras reaktioner inför färg i dagliga livet vore fullständigt olika ... Den färgblindes färgseende är inte en mekanisk produkt av exakta visuella bgränsningar, utan beror också på hans ansträngningar att övervinna vissa svårigheter, som han alltid möter, och det totala resultatet blir i praktiken en unik konstruktion som beror på individens personlighet, intressen och levnadsvanor." (Pickford 1951, p96)
FÖRVÄXLINGSFÄRGERDet tydligaste tecknet på färganomali, i synnerhet utpräglad sådan, är att den anomale inte kan se skillnad på vissa färgmaterial eller färgade ljussignaler. Två färgfläckar, som för en normalseende är lika, är så även för den utpräglat anomale. Men det omvända är inte alltid fallet. Man kan få se den anomale i en färgprovsamling plocka ut exemplar, som för honom ser så gott som exakt lika ut, men som för den normalseende är tydligt olika, ja, t.o.m. kontrasterande. Svårigheten är väsentligen att uppfatta ett inslag av rödhet eller grönhet i kulören. I första hand gäller det oklara färger, exempelvis olika varianter av brunt och diverse "jordfärger", ävensom kulörsvaga färger, pastelltoner eller lätt tonade grå. Vid utpräglad anomali förväxlas dock även färger som för den normalseende är kulörstarka. Exakt vilka färgprover som av en försöksperson utpekas som "i stort sett lika" beror på arten av färganomali. I grova drag överensstämmer de dock, vilket är orsaken till att man kunnat utarbeta enkla färgseendetest för praktiskt bruk, nämligen de välkända korten med färgprickar, som bildar mönster där man skall kunna urskilja en siffra, en bokstav, eller annan figur, som avtecknar sig genom att dess kulör skiljer sig från bakgrundens kulör. De flesta har säkert någon gång prövat på dessa s.k. "pseudoisokromatiska planscher", åtminstone den i Sverige mest använda varianten, utarbetad av Boström och Kugelberg (s.k. BK-test). För att detta slags test skall avslöja även lindrigt färganomala är färgskillnaderna små och färgerna omättade. Ljushetsskillnaderna mellan prickarna är däremot stora, vilket verkar förvillande på den anomale, för vilken kulörtonskillnaderna knappt är märkbara. Att färgfläckarna är små bidrar också till att försvåra uppgiften. Vanligtvis är det lättare för en färganomal att korrekt identifiera färgprover, om han får titta närmare på dem, dvs om han kan iaktta dem under större synvinkel. Låt mig visa några exempel, för att konkretisera det sagda.
Den översta raden, mörkrött, brunt, mörkgrönt, är en typisk förväxlingstriad. Nästa rad, orange, gulbrunt och olivgrönt,, är en triad som ofta används på pseudoisokromatiska planscher. Nästa exempel gäller blåröda kulörer. Den blå och den lila lappen blir lika varandra, för att rödheten (i den anomales ögon) är så föga påfallande i de till vänster. Understa exemplet visar färgtriaden rosa, grått, grönt. De är för färganomalen i stort sett neutralgrå alla tre.
FAKTORER SOM PÅVERKAR FÄRGIDENTIFIKATIONENInför uppgiften att namnge ett färgprov vill den anomale i vissa fall få se det i bättre belysning; han vill ta upp provet, titta närmare på det, vrida och vända på det; han vill kunna placera det intill olika andra färgprover och göra jämförelser. Ett par uttalanden av försökspersoner: "Ser jag alla färgproverna i en hög, på avstånd, så ser jag inte de gröna. Men får jag betrakta proverna på närmare håll, titta på dem ett och ett, så upptäcker jag de gröna. Och när jag väl fått syn på dem, då kan jag urskilja dem även i högen." -"När de ligger på skilda håll kan två färglappar verka helt lika, men lagda intill varandra skiljer de sig trots allt - den ena är 'varm' (den bruna), den andra 'kall' (den gröna)." För den anomale är synuppgiften avsevärt mer krävande än för den normalseende. Han behöver anstränga sig för att se "rätt"; han gör sina misstag om han är trött eller okoncentrerad. Det kan uppstå en labilitet i färgidentifikationen, som vittnar om att han har ett sämre signal/brus-förhållande än vad en normalseende har i samma situation. Det är välkänt synskärpan förbättras vid närmare betraktande och starkare ljus. Ytans textur framträder tydligare och kan ge en ledtråd beträffande kulören. Belysningens karaktär – om den är diffus eller riktad, och i så fall från vilket håll den faller – är också en faktor av betydelse, i synnerhet vid glansiga ytor. En mörk, blank yta kan genom glansdager få ett tillskott i luminans, som kan förändra kulörintrycket för den anomale. De nämnda omständigheterna spelar roll även för en normalseende, men personer med anomalt färg-seende är, som sagt, vanligtvis känsligare för dem. Även så kallad färginduktion förefaller att spela större roll för de anomala än normalt. Det innebär, att den färg man varseblir hos ett visst fält påverkas av vilka färger omgivande fält har. Vid ett tillfälle, när jag intervjuade en person med extrem protanomali och undrade om han kunde se grönt, yttrade han spontant: "Jag ser t.ex. att taket på huset där är grönt." Genom fönstret kunde vi se plåttaken på raden av hus på motsatta sidan av gatan. Där fanns ett mörkgrått tak, mellan två röda. Det var det han avsåg. Framför allt spelar emellertid det betraktade provets storlek roll. Många anomala har svårigheter med små prickar, eller färgytor på stort avstånd, men kan korrekt identifiera färgen, om de får betrakta provet på närmare håll, dvs så att det upptar större synvinkel. Faktum är, att flertalet av dem som med traditionell diagnostik – som bygger på iakttagelser vid högst 2° synvinkel hos de optiska stimuli – klassificerats som "rödgrön-defekta" (dikromater) vid undersökning med större synvinkel hos testfältet, snarare måste sägas vara anomala trikromater, dvs med endast nedsatt rödgrön-seende.
INDIVIDUELLA VARIATIONER I DET NORMALA FÄRGSEENDETDet kan vara på sin plats att konstatera, att även det s.k. normala färgseendet är individuellt varierande. Standardobservatören, som figurerar i tekniska och vetenskapliga sammanhang, existerar som bekant icke i praktiken. Men dessa variationer kan vara av annat slag än den defekt i rödgrön-seendet som jag ovan beskrivit. Det är exempelvis relativt vanligt att personer säger sig ha en aning olika färgseende på vänster och höger öga. Det ena genrellt litet "varmare" i tonen, det andra litet "kyligare". (Av det skälet är, vid binokulärt seende, inte ens det centrala färgseendet strikt trikromatiskt. Vilket innebär att iakttagaren har tillgång till mer information än vid ren trikromasi.) Om man normalt får räkna med variationer i färgseendet alltefter belysningsnivå (och art av belysning, dvs ljusfärg) samt storlek på den betraktade ytan m.m. så tillkommer, även under identiska omständigheter, vissa variationer över tiden, exempelvis genom åldrande, samt smärre skillnader mellan olika individer. Dessa individuella variationer har i första hand med absorptionen i ögonmedierna att göra. Hornhinnan, kristallinsen och kammarvätskorna har en viss absorption för såväl infraröd värmestrålning som ultraviolett strålning – som skydd för den känsliga näthinnan. De fungerar dessutom som ett gulfilter, dvs en absorption som är allt större vid allt kortare våglängder. Denna absorption i det blåvioletta området av spektrum varierar avsevärt, individuellt. Den ökar också med åldern, i och med att kristallinsen blir allt gulare. (Vilket till exempel förklarar den tendens till "blå-blindhet", som visar sig i den svårighet, förf. numera erfar, att i svagt glödlampsljus se skillnad på en svart och en mörkblå basker.) Även det gula pigmentet xantofyll, som ger gula fläcken dess utseende, medför en absorption av korta våglängder och varierar avsevärt i täthet mellan olika individer. En tänkbar fördel med denna nedtoning av de blå spektralkomponenterna i infallande ljus är att den bländning, som det blåa ljuset ger upphov till genom att det sprids i de dessvärre alltmer grumliga ögonmedierna (och som gör att det är särdeles besvärligt med mörkerkörning, när man blir äldre), samtidigt blir mindre. Även oavsett åldrandet är det för synskärpans skull fördelaktigt, att de kortvågiga tapparnas registrering är så svag i förhållande till de två andra tappslagen – detta på grund av den kromatiska abberation som är oundviklig vid ljusbrytningen. (Man kan inte samtidigt fokusera långvågigt och kortvågigt ljus skarpt på samma avstånd från en lins). Ytterligare en förklaring till det skyddande gula pigmentet är att det slag av tappar som är känsliga i den kortvågiga delen av det synliga spektrum är strålningskänsliga. De kan bestående skadas av för stark strålning. Individuella variationer i färgseendet uppkommer dessutom till följd av smärre variationer i läget av absorptionsmaximum hos de fotokänsliga pigmenten i tapparna, samt därigenom att även stavarna under vissa förhållanden i varierande grad medverkar vid fägseendet. Se vidare Pokorny & Smith (1977), Webster & McLeod (1988) och Rich & Jalijali (1995).
NÅGRA ORD OM FÖRVÄRVADE ANOMALIERTill sist några ord om förvärvad anomali. Ett anomalt färgseende kan drabba en under livets gång. Till åldrandet hör, som sagt, helt naturligt en viss nedsättning av diskriminationsförmågan, till följd av kristallinsens grumling och gulnande. Men framför allt kan vissa sjukdomar, förgiftning, olyckshändelser som medfört skador på huvudet, medföra ett anomalt seende, med symptom påminnande om medfödd färgnomali. Fletcher och Voke, som ägnar ett kapitel åt förvärvade defekter i färgseendet, anger som en grov uppskattning att 5% av befolkningen (utöver de 8% av männen som har medfödd anomali) har anomalier av åtminstone samma grad som lindrig anomal trikromasi. Karakteristiskt för förvärvade anomalier är att de ofta bara drabbar ena ögat, eller till och med bara en avgränsad del av synfältet. Störningar i blå-gul-seendet är lika vanligt som (eller t.o.m. vanligare än) röd-grön-anomali. Kvinnor drabbas i lika stor utsträckning som män. Övergående kromatopsi – dvs att normalt vita ytor och föremål ser kulörta ut – är också ett frekvent symptom. Att förgiftning bland annat kan visa sig som en nedsättning eller förändring av färgseendet är något man blivit uppmärksam på i samband med industriell arbetsmiljö. Kolmonoxid, bly och blyföreningar, diverse lösningsmedel (koltetraklorid, koldisulfid, dinitrotoluen etc) samt glykol och metylakohol (träsprit) kan ge störningar. Detsamma gäller vid förgiftning med alkohol och nikotin. Dessutom är förändringar i färgseendet en inte ovanlig biverkan av många läkemedel, bl.a. vissa antibiotika och psykofarmaka. I de flesta fall kommer dock ett normalt färgseende tillbaka, när orsaken till störningen (sjukdomen, förgiftningen) upphört.
GENUIN FÄRGBLINDHETLåt mig till sist, för att ge perspektiv på begreppet färgblindhet, referera ett osedvanligt fall av s k cerebral akromatopsi, som Oliver Sachs och Robert Wasserman beskriver i en artikel 1987. En konstnär, målare 65 år, blev påkörd från sidan av en liten lastbil. Fick en hjärnskakning (ev. orsakande, i sin tur, en liten hjärnblödning, enligt vad Sachs gissar), hade huvudvärk och gick hem och lade sig att sova. Nästa morgon mindes han inte vad som hänt. Märkte först inte så mycket, men när han fick se polisrapporten över vad som skett, kunde han inte läsa den. Bokstäverna såg ut som hebreiska eller grekiska! När han sedan begav sig till ateljén, upplevde han att det rådde dimma, allt var gråaktigt, blekt, otydligt. Han stoppades av polisen efter att, utan att märka det, ha kört mot rött ljus två gånger. När han kom till sin ateljé fick han en chock: alla hans målningar – han var abstrakt kolorist – var totalt färglösa, svartvita, meningslösa. Han insåg, med skräck och desperation, att han faktiskt var totalt färgblind. Efter en vecka hade han fått tillbaka sin synskärpa och förmåga att läsa bokstäver, han upplevde sig ha ögon som en hök, men var fortfarande totalt färgblind. Som man kan förstå, blev han oerhört deprimerad. Färg hade spelat så stor roll för honom i livet. Det var inte bara det, att det inte fanns några färger, utan vad han såg var motbjudande, liksom smutsigt, det vita var bländande, men samtidigt inte riktigt vitt, de svarta ytorna var som mörka hålor, allting var helt enkelt fel, onaturligt, orent ... Han stod inte ut med andra människor: de såg ut som levande grå statyer, och än mindre med sitt eget utseende i spegeln. Till följd av sitt gråa, döda utseende blev även maten motbjudande för honom. Han hade alltid älskat blommor: nu var de i svart vit och grått. Blå färger var blekgrå, liksom himlen. Molnen avtecknade sig nästan inte märkbart mot himlen. Han fick syn på en regnbåge: en färglösa halvcirkel i skyn. En morgon såg han soluppgången; det flammande röda skenet hade förvandlats till svarta lågor! "Solen steg upp som en bomb, ett slags enorm atombombsexplosion; Har någon sett en sådan soluppgång förut?" frågar han. Visserligen hade han ögon som en hök, men kontrasterna blev förvrängda. Gråskalan omfattade bara få steg. Det var inte som svartvita fotografier, utan konstigare, mer svårtydbart. TV var helt omöjligt att se. Allt var liksom silhuettartat. Han kunde inte känna igen människors anletsdrag på avstånd, på grund av dessa förvrängningar. Slöt han ögonen kunde han inte ens föreställa sig färger. Han visste vad varje sak hade för färg, men kunde inte framlocka en vision. Han, som tidigare haft mycket livliga minnesbilder av vad han betraktat. Inte heller drömde han längre i färg. Drömmarna blev bleksiktiga eller våldsamma, kontrasthårda, saknade alla delikata schatteringar. (Förlust av färger rapporteras annars inte alltid av dem som kommit att lida av akromatopsi till följd av hjärnskada.) Till och med musikupplevelsen förändrades. Tidigare hade han haft livliga synestetiska upplevelser av färgscenerier inom sig när han lyssnade på musik. Även de försvann vid olyckan. Det var bara ett sinne som kunde ge honom en viss glädje: luktsinnet. Det var ett gammalt intresse han haft. Han hade sysslat en del med parfymer och blandat sin egna essenser. Detta sinne var inte förstört, det blev hans enda njutning. För att demonstrera för andra hur han upplevde sin situation inredde han sin atelje helt i gråskala – väggar, stolar, bord, allt. Det blev en egenartad värld. Om ett svartvit fotografi vet man, att det är en bild, ett platt objekt, man har framför sig, därför accepterar man det. Men när verklighet själv är sådan, runt om, 360 grader. Ja, när till och med man själv är helt svart-vit, då blir det en ohygglig upplevelse. Man är en del av denna värld, inte bara betraktar den. En värld gjuten i bly. "Glöm allt vad färg heter" - rådde honom vännerna. Det gjorde han faktiskt också. Verkligen glömde – eftersom han inte ens i sin fantasi kunde framlocka minsta ansats till färgupplevelse. Det var som om han aldrig hade sett färger. Han blev en god svartvit grafiker och han ägnade sig åt skulptur. En annan förändring var, att han blev en nattmänniska. Åkte till olika städer och vandrade omkring på natten. Lärde sig att älska den tiden på dygnet och den sortens miljö. En månskensvärld. Välj i ÖVERSIKTEN eller gå direkt till NÄSTA KAPITEL AFS1.htm |
AFS-01.htm 2014-08-01